Waarom crowdfunden? Docente Claudia den Boer:

"Ik heb iets te bieden"

In deze tijden, waarin financiële middelen voor creatieve projecten niet voor het oprapen liggen, moet je inventief zijn. Crowdfunden is natuurlijk niet nieuw, maar hoe succesvol kan zo’n actie zijn? Docente en fotografe Claudia den Boer probeert via Voor de kunst, het crowfundplatform voor de creatieve sector, geld binnen te halen voor haar tweede fotoboek. Ze vertelt over haar ervaring met het op deze manier financieren van creatieve initiatieven.

“Het gaat nu beter dan bij mijn vorige actie”, vertelt Claudia optimistisch. Dat komt omdat ze naast haar crowdfundactie cofinanciering ontvangt via de impulsgelden van KunstLoc Brabant (Provincie Noord-Brabant), het Makersfonds en een privéfonds. “Er is geen enkel fonds meer dat jouw project helemaal steunt. Crowdfunden staat dicht bij de mensen. Ze doen een bijdrage omdat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp en in mijn geval mijn foto’s. De eerste keer had ik wel een beetje het gevoel dat ik mijn handje ophield. Toch verdween dat gevoel, omdat ik dacht ik geef een mooi boek terug. Ik heb iets te bieden!” Foto Claudia gemaakt door Joya: AiR

Steen en berg

Claudia zou in april starten met het crowdfunden voor haar tweede fotoboek ‘To pick up a stone’. “Ik stelde de start vanwege corona uit en wilde eigenlijk niet in de zomer beginnen met mijn actie, omdat er dan veel mensen weg zijn. Doordat het vreemde tijden zijn, valt er eigenlijk niks van te zeggen. En ben ik toch gestart.” Het onderwerp voor deze productie komt voort uit haar reizen voor haar vorige fotoboek. “Ik word aangetrokken door bergachtige landschappen en neem altijd steentjes mee van plekken waar ik ben geweest. In Tibet maakte de stilte van de Mount Everest zoveel indruk op mij. Ik dacht dit steentje wordt mijn souvenir uit dat land. In de Sahara had ik hetzelfde gevoel.” Toch lagen ze een tijdje in haar kast, totdat bij Claudia het idee groeide dat een steentje een mini-landschap vormt. “Ik wilde de relatie leggen tussen de steen en de berg. Ik was voor een artist in residence bij de berg Montserrat, in de buurt van Barcelona. Ik ben daar begonnen met het fotograferen van die stenen. Met verschillende achtergronden en verschillende soorten licht. Dan wordt diezelfde steen, steeds anders.”

Beeldbank
Terug in Nederland ging de fotografe door met dat proces en ontstond er een beeldbank van steentjes. “Ik wil in mijn boek een connectie maken met de aarde. Wij rennen hier rond op de aardbol en vinden onszelf heel belangrijk. Wij oefenen invloed uit op dat landschap maar die bergen zijn en blijven er veel langer dan wij. Dat gevoel wil ik terug laten komen in mijn boek.” Om dat te benadrukken, koos ze in overleg met conceptdesigner Rob van Hoesel van uitgeverij The Eriskay Connection voor vier verschillende soorten papier. “Ik werk met halve en hele pagina’s waarbij foto’s van stenen en bergen gecombineerd worden. Soms horen de beelden bij elkaar en soms niet. Door het papier aan te raken en verschillende soorten structuren te gebruiken, hoop ik dat de lezer voelt wat ik voelde toen ik de steen vond of de berg waarnam.”

Tekst gaat door onder de foto’s

Marketingtaal
Dichtbij je publiek staan, dat vindt Claudia een van de voordelen van crowdfunden. “Het levert je ook weer nieuwe contacten op van mensen die je werk tof vinden. Een Zwitsers verzamelcollectief wil mijn boeken hebben voor hun bibliotheek. En door de samenwerking met de uitgever breid ik mijn netwerk ook weer uit. Ook internationaal heeft me dat al connecties opgeleverd.” Verder leerde bij deze, en haar vorige actie, Claudia haar ondernemersskills verbeteren.  “Je wordt gedwongen om je eigen project in marketingtaal te gieten.” De studenten van SintLucas die weleens klagen over het vak Ondernemen, geeft ze als belangrijke tip mee: “Neem het vak serieus.”

Boodschap overbrengen
Het crowdfundplatform Voor de Kunst geeft deelnemers advies over hoe ze hun actie het beste aan kunnen pakken. Daarom maakte Claudia bijvoorbeeld ook een filmpje waarin ze over haar fotoboek vertelt. “Via een filmpje kon ik beter overbrengen waarom dit onderwerp mij zo fascineert. Ook kun je met muziek en montage spelen met sfeer.” Mocht je zelf aan de slag willen met crowdfunden, dan raadt de fotografe aan om zeker feedback aan anderen te vragen. “Het is belangrijk dat je weet hoe jouw boodschap overkomt.”

Wil je meer weten over de crowdfundactie van Claudia voor haar fotoboek ‘To pick up a stone’, klik dan hier.
Het werk van Claudia is te vinden op: https://claudiadenboer.nl/