SiNTLUCASNXT Conceptstore

Unieke producten gemaakt van festivalbanners Paaspop

SintLucas x Paaspop

Een supergave samenwerking tussen SintLucas en Paaspop! Studenten maakten van promotiemateriaal zoals festivalbanners nieuwe producten. Van rugzakken tot festivalbags. Deze unieke eyecatchers zijn vanaf nu te koop in de webshop van SiNTLUCASNXT Concepstore en worden tijdens Paaspop in april ook verkocht in de SintLucas x Paaspop pop-up store. Hoe gaaf is dat?

Bekenisvolle creativiteit

Creativiteit bij SintLucas is veel meer dan alleen maar leuke of mooie producten ontwerpen en maken. Studenten bij SintLucas bedenken, ontwerpen en maken producten die van betekenis zijn voor onze maatschappij. Door dit mooie upcycling project dat vanuit SiNTLUCASNXT samen met Paaspop is opgezet worden oude festivalbanners nieuwe, gave festivalbags!

SiNTLUCASNXT

SintLucas begeleidt creatieve talenten naar een mooie toekomst en draagt daarmee bij aan betekenisvolle creativiteit in de veranderende samenleving. SiNTLUCASNXT, het uitzendbureau voor studenten van SintLucas, zorgt ervoor dat studenten extra vlieguren kunnen maken tijdens hun studie, waarvoor ze ook nog krijgen betaald. Zo kregen studenten de kans om via SiNTLUCASNXT Conceptstore aan dit bijzondere project te werken.

Lieke Poppelaars van SiNTLUCASNXT: “Via SiNTLUCASNXT kunnen studenten werkervaring opdoen in hun vakgebied en maken ze tijdens hun studie al kennis met het werkveld. Studenten hebben gedurende de zomervakantie hard gewerkt om duurzame producten te maken van de festivalbanners. Deze producten zijn nu klaar voor de verkoop en daardoor is nu een uniek stukje Paaspop vanaf nu te koop!”

Mooie samenwerking

Ook Paaspop is erg tevreden over het project: “Wij zijn als organisatie ook erg trots op deze samenwerking en de mogelijkheid tot recyclen van oude banners. In het beginstadium zag je dat een briefing op heel veel verschillende manieren opgepakt werd, maar door het verwerken van de feedback kwamen de studenten al snel tot een prachtig eindresultaat.” De organisatie is ook erg te spreken over de diversiteit van de producten: “Er is voor ieder wat wils en iedereen kan nu zijn eigen stukje Paaspop bemachtigen.”

Studenten aan het werk

Aan dit project werken studenten van de opleiding Ruimtelijk vormgeven (event) en Creatief vakman mee. Studenten van de opleiding Ruimtelijk vormgeven ontwierpen de binnen- en buitenkant van de pop-up store waar de producten verkocht worden. Studenten Creatief vakman en Ruimtelijk vormgeven hebben samen producten van de banners gemaakt.

Creatief vakman leer

Derdejaars student Creatief vakman leer Iris van de Kerkhof over het project: “Ik vind het leuk om in mijn vrije tijd ook creatief bezig te zijn en daarom sprak mij dit project ook erg aan. We zijn in december begonnen met het maken van de verschillende producten van de festivalbanners. Tijdens de zomervakantie hebben we ook twee dagen per week in een atelier in Eindhoven aan de producten gewerkt. Ik vond dit erg leuk en interessant en ik heb veel geleerd over het materiaal. Het is echt zonde om dit mooie materiaal weg te gooien, terwijl je er zoveel mooie producten mee kan maken. Het lijkt mij leuk om vaker aan dit soort projecten mee te werken.”

Ruimtelijk vormgeven (event)

Ties Wouters, derdejaars student Ruimtelijk vormgeven (event), ontwierp samen met zijn studiegenoten Jasmijn Korterling, Richardas Gataveckas, Kevin Box, Emmy van Ham, Noa Schmitz en Flore Poell de pop-up store voor Paaspop. Ties: “We mochten allemaal een ontwerp maken en dit presenteren aan de opdrachtgever. Uiteindelijk werd mijn ontwerp gekozen! Dit ontwerp hebben we nu verder uitgewerkt.”

“Tijdens het ontwerpen moesten we natuurlijk rekening houden met de wensen en eisen van Paaspop, de opdrachtgever. Zo moest het ontwerp aansluiten zowel de huisstijl van SintLucas als die van Paaspop. Het ontwerp moest passen bij de look en feel van de jaren 60 in Amerika. Ook moesten we natuurlijk goed letten op de afmetingen, het interieur, diefstalgevoeligheid en of alles wel goed demontabel was. Het uiteindelijke ontwerp is gebaseerd op de wegrestaurants/drive-ins die je ook in typisch Amerikaanse films ziet. Nadat het definitieve ontwerp duidelijk was zijn we dit gaan maken.”

“Het was een heel leuk en super leerzaam project. Tijdens het proces moest goed rekening gehouden met de wensen van de klant en je kon niet zomaar iets erbij verzinnen. De rol als “projectleider” vond ik soms wel lastig, omdat je druk bezig bent met de uitvoering, maar ook vragen moet beantwoorden van medestudenten en alles in goede banen moet leiden. Maar ik denk dat we overall gezien supertrots mogen zijn op ons team. We hebben zeker iets moois neergezet.”

Producten met een bijzonder verhaal

Op deze manier draagt SintLucas een steentje bij in deze veranderende samenleving waarin duurzaamheid een belangrijk thema is. Door het promotiemateriaal te hergebruiken ontwikkelen we niet alleen unieke producten, maar ook producten met een bijzonder verhaal. Benieuwd naar de producten die gemaakt zijn van de festivalbanners? Kijk en bestel via: www.nxt-concepstore.nl.