Jubileumboek Deurnese Watervrienden

Uitdagend project studenten Digital Publishing

Jubileumboek

Koen Meerman en Nathalie Huijerjans, derdejaars studenten Digital publishing (Allround Mediamaker), maakten jubileumboek Plons voor het vijftigjarig bestaan van de Deurnese Watervrienden. Deze zwemvereniging gaf de opdracht om vijftig gebeurtenissen uit haar geschiedenis te presenteren in boekvorm.

Koen vertelt hoe ze de opdracht hebben aangepakt: “Medestudent Naomi van Gennip bedacht het concept voor het boek. Voor de vormgeving hebben we een tijdlijn als uitgangspunt genomen. Omdat het om een zwemvereniging gaat, is het terugkerend element water. Het begint laag zoals in een pierenbadje en vervolgens per gebeurtenis stijgt tot uiteindelijk de hoogte van een echt zwembad. Verder hebben we symbolen gebruikt die speels terugkomen in het boek zoals een badeendje en de tegels die je in een zwembad tegenkomt.”

Het verwerken van de content was best een uitdaging. “De vereniging had teksten en beelden van de gebeurtenissen aangeleverd. Dat was soms veel en soms te weinig tekst en de foto’s waren niet altijd van goede kwaliteit.” En het samenwerken met de groep studenten was niet altijd makkelijk vertelt Nathalie. “We hadden met elkaar discussies over hoe het eruit moest komen te zien.” Ondanks een lastige start, kwam het project uiteindelijk goed van de grond. Dat was mede te danken aan een goede planning van Nathalie. “Die planning was duidelijk en daar moesten we ons aan houden. Er was geen keuze!”, aldus Koen.

Geweldig resultaat
De reactie van de opdrachtgever was heel positief. “Ze vonden het er geweldig uitzien. Ze waren denk ik wel een beetje verbaasd over het resultaat”, aldus Nathalie. Koen voegt daar nog aan toe: “Zij hadden een idee hoe het jubileumboek eruit moest komen te zien en ik denk dat wij dat goed vertaald hebben.” De twee studenten hebben samen met hun groepsgenoten veel tijd in de opdracht gestoken. “Ik had de taak op me genomen om alle bestanden te controleren en dat was toch meer werk dan ik gedacht had.” Voor Koen was het goed communiceren met de klant en met de groep het belangrijkste leermoment. “Dat het een opdracht voor een echte klant is, dat maakt veel goed. Je hebt echt eer van je werk.”