Studente Emma verkoopt via social media zelfontworpen tas

Emma van Casteren met haar eerste lichting tassen

Ze twitterde een foto van een zelfontworpen tas en het volgende moment had ze wereldwijde belangstelling voor haar creatie. Emma van Casteren, vierdejaars studente Leer, ontdekte door haar actie de kracht van social media. In de zomervakantie is ze druk bezig geweest om op bestelling meer dan twintig tassen te maken. Ze vertelt hoe het zo ver kwam.

Prototype

“We hadden voor mijn opleiding een out of the box opdracht gekregen. Ik had een ontwerp voor een tas gemaakt die ik zelf zou willen dragen. Iets unieks. Ik was zo blij met mijn prototype dat ik een foto via twitter deelde. Het leek vervolgens of mijn mobiel ontplofte! Mijn tweet werd geretweet, geliket en ik kreeg heel veel complimenten. Ik wist niet wat me overkwam.”

Pins

Emma maakte een zogenaamde ita-bag in de vorm van een rog. Waarom haar creatie zo’n succes werd, kan ze wel verklaren. “Deze tassen zijn populair onder mensen die zilveren pins sparen. Deze trend is over komen waaien uit Japan. Een ita-bag heeft aan de binnenkant een dikkere laag waar je die pins in kunt steken en wordt aan de buitenkant beschermd door een extra laag die doorschijnend is. Zo kunnen ze er niet afvallen en zie je aan de buitenkant welke pins je gespaard hebt.”

Customizen

Ook denkt de studente dat de vorm van de tas mensen aanspreekt. “Ik ben zelf helemaal gek van roggen, vandaar dit ontwerp. Ik had ook een teckel kunnen maken, maar die zie je wel vaker. Ik maak wat ik leuk vind.” Vanwege de grote belangstelling, besloot Emma een bestelformulier voor de tas online te zetten. Ze zit inmiddels op meer dan twintig bestellingen. “Ik besloot geïnteresseerden ook de mogelijkheid te geven om een andere vorm en kleur tas te kiezen. Customizen vinden mensen leuk. Door bij hetzelfde patroon een andere kleur te gebruiken, is het resultaat heel anders.”

Artikel gaat door onder de foto

Emma van Casteren met haar tassen

Voortgang

De studente houdt haar klanten online op de hoogte van de voortgang. “Ik laat per productieronde zien wat ik doe. Dan kunnen ze zien hoe ver ik ben.” Ze weet uit ervaring dat haar, voornamelijk, Amerikaanse klanten dat erg op prijs stellen. Emma heeft thuis een atelier ingericht waar ze de tassen kan produceren. Onlangs schafte ze een stickmachine aan waarmee ze de lappen leer zelf kan bewerken. Net voor de zomervakantie bereidde ze de productie op school voor. Klanten wachten maximaal drie weken op hun tas. “Door mijn stage heb ik geleerd om te produceren. Mijn tempo ligt nu vrij hoog. Ik vind het heerlijk om er mee bezig te zijn. Ik zou dit 24/7 kunnen doen.”

In eigen hand

Emma houdt de productie nog in eigen hand. “Ik wil het zelf blijven doen. Ik weet dat mensen dat ambachtelijke waarderen. Dan is het echt een limited edition.” Ze ziet het nog niet zitten om de tassen in grote oplagen door een producent te laten maken. “Als je dat doet en er gaat één ding fout, dan lig je als bedrijf snel weer op de grond.” Emma heeft zich inmiddels ingeschreven als zelfstandige. Via familie krijgt ze hulp en advies over het opzetten van haar bedrijf. “Omdat mijn ontwerp uniek is, ga ik het vast laten leggen bij een notaris. Doordat ik het deel via social media, bestaat natuurlijk de kans dat het nagemaakt gaat worden. Dat kan ik niet stopzetten. Ik hoop dat als mensen graag zo’n tas willen, naar mij toekomen.”

Meer informatie

Wil je meer weten over de tas van Emma, volg haar dan op twitter via @emmacreatures

Social media Emma van Casteren