Den Bosch Time Machine

Project genomineerd voor Computable Awards

Student werkt aan project Den Bosch Time Machine

Het Den Bosch Time Machine-project is genomineerd voor de Computable Awards in de categorie Onderwijsproject. Aan dit project werken vanuit SintLucas via DeStudio studenten mee van de opleidingen Game Art & animatie, Game development en Ruimtelijk vormgeven.

Breng je stem uit!
​​​​​​​De Computable Awards worden toegekend aan bedrijven, projecten en personen die zich in het afgelopen jaar nadrukkelijk hebben onderscheiden. Vanaf 5 juli kan het publiek een stem uitbrengen op de geselecteerde projecten via deze website van Computable. In de categorie Onderwijsproject zijn vijf genomineerden. De publieksprijs telt voor vijftig procent mee in de einduitslag, de vakjury bepaalt de andere vijftig procent. De uitslag wordt 5 november bekend gemaakt.

Verleden digitaal tot leven
De Den Bosch Time Machine brengt het verleden weer digitaal tot leven. Het doel is alle digitale data over de geschiedenis van de stad, haar inwoners en bezoekers met elkaar te verbinden en te koppelen aan historische kaarten en 3D-modellen. Zo ontstaat als het ware een Google Earth voor het verleden, waarin je door de historische stad kunt navigeren in ruimte en tijd. Of vergelijkbaar met een Facebook van de middeleeuwen, waarmee je persoonlijke netwerken weer inzichtelijk kunt maken.

Samenwerking
Het project wordt gecoördineerd door de gemeentelijke afdeling Erfgoed ’s-Hertogenbosch in samenwerking met Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis (Huygens ING), Jheronimus Academy of Data Science (JADS), Creatieve vakschool SintLucas, Avans Hogeschool en het Europese netwerk over militair erfgoed EFFORTS. De resultaten van het project zijn voor een brede doelgroep interessant; voor wetenschappelijk onderzoek, inwoners uit de stad, jong en oud, maar ook voor scholieren die op een interactieve manier over de stad willen leren. Dat kan via gamification, een interactieve kaart waar je door de tijd kunt scrollen, virtual reality of bijvoorbeeld het bellen met een leeftijdsgenoot van vroeger. Je leert op een speelse manier van, en over de stad.

Juryoordeel
De jury van de Computable Awards 2021 vindt dat de samenwerking tussen de verschillende scholen in de regio een grote bijdrage levert aan de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden en dat de diversiteit aan specialisaties dit project tot een succes maakt. Dit project laat uitstekend zien hoe ’s-Hertogenbosch er in de verschillende tijdperken uitzag. Dit maakt het goed toepasbaar voor meerdere doelgroepen.

Ook de ontwikkelmethodiek van design thinking biedt studenten de mogelijkheid om buiten de kaders van standaard projectmethodieken te denken. Studenten worden echt uitgedaagd om vanuit diverse invalshoeken naar het gewenste resultaat toe te werken. Co-creatie en out-of-the-box werkwijzen zullen de historie van ’s-Hertogenbosch visualiseren.

Meer info over het project kun je hier vinden.