SintLucas Ruimtelijk vormgeven

Maartje start haar eigen bedrijf: "Ik wilde iets doen met mijn illustraties en met kleding."

koord.

Het zorgwekkende aantal bedreigde diersoorten op de rode lijst terugdringen door bewustwording te creëren rondom de invloed van klimaatverandering op mens en dier. Dit is de missie van koord, het gloednieuwe bedrijf van Maartje Hendriks. Maartje is derdejaarsstudent Ruimtelijk vormgeven (voorheen: Vormgeven, product, ruimte en media) en sinds begin dit jaar eigenaresse van koord. Koord. verkoopt duurzame en organische T-shirts en tasjes met daarop illustraties van bedreigde diersoorten. De artikelen die koord. verkoopt hebben een beperkte oplage, net als de bedreigde dieren die erop staan. Wij zijn benieuwd hoe Maartje haar bedrijf heeft opgestart.

 

Het begin

Maartje: “Het begon allemaal drie jaar geleden toen ik net begon met het ontwikkelen van een eigen illustratiestijl. Deze stijl was voornamelijk gericht op illustreren door middel van lijnen. Steeds meer familie en vrienden wilden ook graag een eigen portret van zichzelf in deze illustratiestijl. Voor het maken van deze portretten kreeg ik vaak een kleine vergoeding. Ook kreeg ik van mijn familie en vrienden vaak te horen “Je moet hier iets mee doen Maartje.” Als afsluiting van haar stage ontwierp Maartje een groepsillustratie voor haar collega’s waarop ze veel positieve reactie kreeg. Ze besloot haar illustratievaardigheid in te zetten voor het goede doel door het bedrijf koord. te beginnen. “De sterfte van koala’s en kangoeroes tijdens de bosbranden in Australië was voor mij de aanleiding om koord. te starten Maar niet alleen daar hebben de bedreigde diersoorten hulp nodig. Over de hele wereld leven bedreigde diersoorten in nood.”

Van idee naar echt bedrijf

Maartje nam ontslag als caissière bij haar toenmalige werkgever en toen kon het echte werk beginnen. Ze startte met het uitwerken van haar ideeën op papier en stak al haar vrije tijd en energie in het opstarten van haar eigen bedrijf. “Voordat ik hieraan begon wist ik een ding zeker: ik wilde iets doen met mijn illustraties en met kleding. Ik ben toen op zoek gegaan naar verschillende soorten milieuvriendelijk textiel en verpakkingsmateriaal. De prijzen voor biologische en verantwoorde materialen zijn over het algemeen duurder. Om te kijken of het aanschaffen van dit duurzame materiaal haalbaar was schreef ik een ondernemingsplan en een financieel plan.” Dit heeft Maartje ook allemaal zelf gedaan. “Het stukje ondernemen is iets wat ik tijdens mijn studie heb geleerd, maar als je voor jezelf begint komt er nog veel meer bij kijken dan ik vooraf had gedacht!”

Ondernemer zijn kost geld

Maartje: “Het duurde ook een tijdje voordat ik een soort textiel had gevonden wat niet net zo duur was als de aanschaf van een tweedehands Ford Ka en wat is milieuvriendelijk geproduceerd werd.” Ook kwam Maartje er daarna al snel achter dat ze het opzetten van haar eigen bedrijf met haar eigen spaarcenten niet ging redden. Dit was een enorme tegenslag, omdat ze dit niet vooraf niet had verwacht. “Ik heb toen een crowdfundingsactie opgezet en deze gedeeld. Uiteindelijk heeft deze actie ruim 650 euro opgeleverd!”

De collectie van koord.

Tasjes, T-shirts, truien met illustraties van bedreigde diersoorten. Maartje verkoopt het allemaal. Ook is het mogelijk om een eigen foto in de stijl van koord. gedrukt op een tasje of T-shirt te kopen. Maar de shirts met dieren in nood erop staan centraal in de collectie van koord. Een deel van de opbrengsten van koord. gaat naar het WWF.

Ben je geïnteresseerd? Bekijk dan ook de website van koord. en volg koord op social media via: Instagram, Facebook en LinkedIn

“Maartje: “Het stukje ondernemen is iets wat ik tijdens mijn studie heb geleerd, maar als je voor jezelf begint komt er nog veel meer bij kijken dan ik vooraf had gedacht!”