samenwerking met Erfgoed 's-Hertogenbosch

Levend verleden door virtuele tijdmachine

SintLucas-studenten ontwikkelen historische game over Den Bosch.

Student bezig met game

Hoe houd je het verleden levend en interessant voor een nieuwe generatie? Erfgoed ’s-Hertogenbosch gebruikt diverse digitale technieken om de historische collectie en informatie van de stad toegankelijk te maken voor een breed publiek. Studenten van verschillende SintLucas-opleidingen ondersteunen, vanuit DeStudio onder leiding van Jan-Hein Arens, de Bossche organisatie door onder andere een Virtual Reality (VR) game te ontwikkelen over de Brabantse stad rond 1500. De samenwerking met Erfgoed ’s-Hertogenbosch wordt in de toekomst voorgezet via het project Den Bosch Time Machine.

Virtuele reconstructie

In de game die de studenten ontwikkelden, is een gedeelte van het Middeleeuwse ’s-Hertogenbosch te zien. Doel van de game is virtueel door de stad te lopen en te ontdekken welke mensen er daar rond 1500 leefden en hoe de stad eruit zag. Ook ga je op zoek naar voorwerpen die bij bepaalde bewoners horen. Deze voorwerpen zijn 3D-scans van voorwerpen uit het depot van Erfgoed ’s-Hertogenbosch en werden gevonden bij archeologische opgravingen. Door de ontwikkeling van deze game kunnen schoolkinderen op een moderne en interactieve manier meer leren over het verleden van hun woonplaats.

Betekenisvolle creativiteit

Voor het project Den Bosch Time Machine werken verschillende organisaties met elkaar samen. Alide van der Poel, manager @work stages en projecten bij SintLucas over deze samenwerking: “Een fantastisch initiatief om digitale data van de stad te verbinden in een digitaal informatiesysteem voor toepassingen in onderzoek, toerisme en educatie. Via stageplaatsen en projecten werken SintLucas studenten voor Erfgoed ‘s-Hertogenbosch aan uitdagende projecten. Zo geven wij bij SintLucas vorm aan betekenisvolle creativiteit.” Op dit moment zijn onze studenten bezig om de game verder uit te breiden. Wil je er meer over weten, kijk dan op deze pagina.

Big data

Dieke Wesselingh, hoofd Erfgoed ’s-Hertogenbosch legt uit wat de kracht is van deze samenwerking: “Samen met de deelnemende organisaties verbinden we alle digitale data over de geschiedenis van de stad, haar inwoners en bezoekers, en koppelen die aan kaarten en 3D-modellen.” Technieken als kunstmatige intelligentie en automatische handschriftherkenning helpen bij de analyse en interpretatie van de big data. Die data zeggen niet alleen iets over het verleden, maar kunnen ook gebruikt worden voor de toekomst. Bron: Erfgoed ‘s-Hertogenbosch

Filmpje

In onderstaand filmpje wordt het project Den Bosch Time Machine toegelicht. Je ziet hoe onze studenten de game maken. Binnenkort meer over dit project en de ervaringen van onze studenten.