Werken voor echte opdrachtgever

"Klant vindt het fijn meerdere opties te hebben"

Project MM voor Stad&Co

Samen met drie andere studenten van de opleiding Media- en evenementenmanagement voerde Sam Pepels een opdracht uit voor Stad&Co rondom het thema Gastvrije binnenstad. “Deze opdracht was ter voorbereiding op ons examen. Dan ga je namelijk ook aan de slag voor een echte klant”, vertelt de inmiddels afgestudeerde studente.

Navigators

Stad&Co vroeg de studenten na te denken over de navigators die tijdens drukke momenten in het centrum van Eindhoven rondlopen. “Deze navigators maken mensen wegwijs in de stad. Ze zijn gekleed in rode jassen met een pijl op hun rug. Stad&Co vroeg ons hoe we deze navigators nog meer op konden laten vallen.” Om tot ideeën te komen, brainstormde Sam met haar medestudenten. “Bij mijn eerste stage heb ik geleerd om de klant meerdere opties voor te leggen, zodat ze konden kiezen. Die methode pasten we nu ook toe. Mijn ervaring is dat de klant het fijn vindt om meerdere opties te hebben. Want als je maar één idee hebt, dan is het klaar als ze dat idee niks vinden.”

Weggeven
Om de aandacht van het winkelende publiek te trekken, bedachten de studenten dat de navigators leuke gadgets uit konden gaan delen. “In de winter een muts, in de lente een bosje bloemen en in de zomer bijvoorbeeld een zonnebril.” Verder kwamen ze met een QR-code die gescand kan worden om zo vragen te stellen aan de navigators. “Als je iets over de stad wil weten, ga je voor mijn gevoel niet eerst op zoek naar die navigator om je vraag te kunnen stellen. Je wilt direct contact en via Whatsapp is dat heel makkelijk.” Een andere optie waren de mbo’ers mee kwamen, was een cursus social media voor de navigators. “Het is een functie die vooral uitgevoerd wordt door ouderen. Die zijn alleen niet altijd heel handig met het maken van een filmpje of foto. Terwijl wij wel het idee hebben dat als de navigators dat soort berichten delen via social media, ze meer zichtbaar worden. Omdat iedereen, ook als je door de stad loopt, gebruikmaakt van zijn telefoon.” Een ander idee dat ze uitwerkten, was de gratis routekaart. “Op die kaart hadden we routes aangegeven met een bepaald thema zoals shoppen, horeca en bezienswaardigheden in Eindhoven.”

Blij verrast
In een presentatie brachten ze de verschillende opties voor het voetlicht. Helaas was het voor de Media- en evenementenmanagers niet mogelijk om de ideeën ook voor Stad&Co uit te voeren. “Ze nemen het mee in hun nieuwe plannen. Door het hen zo makkelijk mogelijk te maken, hopen we dat ze ook uitgevoerd gaan worden. Ze waren heel enthousiast en blij verrast”,  aldus Sam. “We zijn er vol voor gegaan. Het was heel leuk en motiverend om voor een echte klant te werken. Als ik een heel cool idee bedenk en dat goed aanpakt, dan voeren ze het ook nog uit. Dan neem je zo’n opdracht wel serieus”, geeft de studente toe. Ook het communiceren met de klant en het werken met een budget gaf een extra verantwoordelijkheidsgevoel. “En het samenwerken met andere studenten was ook heel leerzaam.”

Beter inzicht

Sam volgde haar eindstage bij het bedrijf Opvallers in Eindhoven. Ze behaalde inmiddels haar diploma en wil door gaan studeren. Welke studie daar twijfelt ze nog over: “De evenementenwereld vind ik een leuke wereld maar wil ik dit tot mijn pensioen doen? Mijn vader zit ook in die sector en die is wel heel veel van huis. Misschien dat ik dit er als freelancer bij gaan doen. Ik heb nog geen idee. Door deze stage en de opdracht voor Stad&Co krijg je wel een beter inzicht wat er van je verwacht wordt als je gaat werken in het bedrijfsleven.”

Wil je meer weten over de opleiding die Sam volgde bij SintLucas, kijk dan op deze pagina.