Opleiding Media- en evenementenmanagement

"Je houdt heel veel ballen in de lucht"

Niels van den Broek

Niels van den Broek, derdejaars student Media- en evenementenmanagement, is druk bezig met zijn afstuderen. Tussendoor had hij even tijd om wat meer te vertellen over zijn opleiding en de opdracht die hij aan het uitvoeren is.

Waarom ben je deze opleiding gaan doen?
“In eerste instantie wilde ik grafisch ontwerper worden. Op het vmbo van SintLucas had ik een snuffelstage bij een reclamebureau en toen kwam ik erachter dat je als vormgever veel achter de computer zit. Dat wilde ik niet. Ik zag wat de directeur van het bedrijf als taken had, nieuwe klanten werven, gesprekken voeren en ontwerpen beoordelen, dat sprak mij meer aan. De opleiding Media- en evenementenmanagement sloot daar het beste op aan. Grafische vormgeving vind ik nog steeds leuk om te doen, maar ik zie het nu meer als hobby.”

Hoe zit de opleiding in elkaar?
“Je wordt bij Media- en evenementenmanagement opgeleid als manager. Je denkt met heel veel dingen mee: marketing en communicatie, auteursrechten, richtlijnen voor het organiseren van een evenement. In het eerste jaar ga je die verschillende mogelijkheden ontdekken. De opleiding is heel praktisch en minder theorie. Je leert de basis door projectgericht te werken  Je krijgt een bepaalde werkwijze aangeleerd maar je wordt vrijgelaten in hoe je dat op wilt pakken.”

SintLucas is een creatieve mbo-school. Wat merk jij daarvan in de opleiding?
“Tijdens de lessen creativity leer je ook zelf creatief bezig te zijn. Als mediamanager moet je creatief werk dat een vormgever maakt, kunnen beoordelen. En bij kunnen sturen als het nodig is. Dus je krijgt wel de basis van programma’s zoals Photoshop en Indesign. Daarnaast ben je bezig met hoe je mensen aan kunt sturen. Je oefent met probleem- en oplossingsgericht denken. Soms bedenk je een leuk idee voor een event maar kom je erachter dat het niet uitvoerbaar is, bijvoorbeeld omdat je minder budget hebt dan gedacht. Dan is het fijn als je met je eigen creatieve ideeën toch iets gaafs neer kunt zetten.”

Je studeert dit jaar af, kun je iets vertellen over jouw afstudeeropdracht?
“Ik ga voor theater Het Speelhuis in Helmond een reclamecampagne van begin tot einde uitvoeren. Het Speelhuis verkoopt bonnen om een avondje theater cadeau te doen. Alleen is nog te weinig bekend dat deze bestaan. Ik liep in de tweede stage bij Het Speelhuis en heb toen ook al een campagne bedacht voor deze cadeaubonnen. Nu is mijn uitdaging om de campagne te verbeteren. Het verschil is dat ik nu meer verantwoordelijkheid heb. Ik bedenk hoe het eruit komt te zien en denk meer over de on- en offline middelen. Dus dat varieert van een filmpje tot een poster en een advertentie.”

Wanneer ben je tevreden met een project?
“Als je dingen bedacht en geregeld hebt die iets moois opleveren. Bij de eerste campagne voor de cadeaubon, wist ik niet wat ik kon verwachten. Ik vroeg me af of wat ik bedacht had wel zou aan slaan. Uiteindelijk bleek het aantal verkochte bonnen met driehonderd procent gestegen. Dat is tof dat een idee dat jij bedacht hebt, blijkt te werken.”

Wat heb je geleerd vanuit je stage?
“In de praktijk kom je erachter dat je veel meer tijd kwijt bent om dingen te organiseren en te maken. Het realiseren van een poster duurt wel een aantal weken. Daar moet je in je planning rekening mee houden. En achter mensen aan blijven zitten, daar ben je ook veel mee bezig. Dat hoort erbij. Als jij vergeet om aan bepaalde dingen te denken, dan vergeet de vormgever het helemaal. Je houdt heel veel ballen in de lucht!”

Weet je al wat je na deze opleiding wil gaan doen?
“Ik wil nog verder gaan studeren. Een hbo-opleiding Communicatie bij Avans of Fontys Hogeschool. Ik vind marketing en communicatie super interessant en zou nog meer willen leren over hoe je een goede (social media) campagne opzet, onderzoek doet, je verdiept in een doelgroep en een communicatiestrategie bepaalt. Dat zou een mooie aanvulling op mijn huidige opleiding zijn.”