SintLucas vmbo

Internationaal vmbo project The Future is Real

Vorige week ontvingen wij Spaanse en Italiaanse gasten! Lees in dit nieuwsbericht meer over dit speciale bezoek.

Afgelopen week (2 t/m 8 februari 2020) kreeg SintLucas bezoek van een groep Spaanse en Italiaanse leerlingen. De leerlingen brachten een bezoek aan SintLucas in het kader van het project: The Future is Real. Het project richt zich op samenwerkend leren met Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Leerlingen en docenten onderzoeken en ervaren hierbij wat AR en VR voor het onderwijs kunnen betekenen. Hieronder lees je een verslag van dit leerzame bezoek.

Aankomstdag

Op zondag 2 februari arriveerden onze buitenlandse gasten uit Spanje en Italië. De leerlingen uit Ciudad Real en Civitavecchia landden op Schiphol en zij namen vervolgens de trein naar het centraal station van Eindhoven waar ze verwelkomd werden door hun 25 gastgezinnen van leerlingen uit leerjaar 3 en 4 van SintLucas.

Dag 1

Tijdens de eerste werkdag van de uitwisseling verwelkomden onze Nederlandse leerlingen en docenten de Spaanse en Italiaanse groep op SintLucas. Leerlingen en docenten keken hun ogen uit, want “wat is deze school mooi, groot en indrukwekkend”. De leerlingen namen in tweetallen deel aan een Kahoot (online quiz) om hun kennis te testen over Nederland en ook de vlogs, met als thema “a day in life of…”, werden met veel bewondering bekeken. Vervolgens kregen de gasten een tour door school. De rondleidingen werden verzorgd door onze eigen leerlingen in het Engels. Verder kregen de gastleerlingen een Dutch crash course, waarin ze spelenderwijs een aantal Nederlandse zinnen leerden. In de middag bezochten de leerlingen en docenten het centrum van Eindhoven voor een WhatsApp tour. Hierbij kregen de groepen van gemixte nationaliteiten via WhatsApp een aantal opdrachten om het centrum van Eindhoven en elkaar beter te leren kennen.

Dag 2

De tweede dag van de uitwisseling stond volledig in het teken van creativiteit met Augmented Reality in the Classroom. De leerlingen en docenten maakten een bibberbeestje naar hun eigen fantasie en hierbij maakten zij een bijpassende 3D-leefomgeving.  Uiteindelijk was het doel om het bibberbeestje in Augmented Reality in zijn habitat te laten verschijnen.

Bekijk hieronder een sfeerimpressie van de eerste twee dagen. 

Dag 3

Tijdens dag drie van de uitwisseling in Nederland hebben onze gastleerlingen en hun begeleiders een uitstapje gemaakt naar ’s Hertogenbosch (“Den Bosch” bleek iets makkelijker uit te spreken voor onze gasten). In Den Bosch kregen de leerlingen en docenten een City Tour, ze beklommen de Sint-Janskathedraal en ze bezochten het Noordbrabants Museum. Alles onder begeleiding van Engelse tour guides. Verder kon het aan vrije tijd voor het nuttigen van een Bossche Bol ook niet ontbreken. In de avond was het tijd voor ontspanning. De leerlingen hebben heerlijk gegeten door gezellig samen te steengrillen. Aansluitend ging iedereen bowlen.

Dag 4

Tijdens de vierde dag van de uitwisseling zijn de leerlingen in duo’s van verschillende nationaliteiten aan de slag gegaan met het ontwerp van hun Google Cardboard (VR headset) en 360 graden Virtual Reality experience van Strijp-S door middel van Google Street View. De leerlingen maakten hierbij een 360 graden foto en hierin plaatsten ze allerlei foto’s met behulp van Photoshop. Om het af te maken, zochten de leerlingen een bijpassend audio-fragment. Vervolgens was het tijd voor een ware VR-proeverij bij de overburen, Enversed.

Bekijk hieronder een sfeerimpressie van dag drie en vier. 

Dag 5 en 6

Op vrijdag kwamen de leerlingen en docenten samen voor een game morning. De leerlingen speelden allerlei soorten bord- en kaartspellen. Aan het eind van de ochtend was het tijd om afscheid te nemen van de Italiaanse groep. Hierbij werden de nodige traantjes gelaten. De leerlingen kwamen er toch wel achter dat je, ook binnen een week, een hele hechte band op kunt bouwen met anderen. In de middag kregen de Nederlandse en Spaanse leerlingen een actieve les Yukigassen en er werd flink gezongen en gedanst tijdens de afsluiting in de aula. Op zaterdag was het ook voor de Spaanse groep tijd om afscheid te nemen.

 

Het was een fantastische week!