Studenten maken ontwerp

Oorlogsverhalen gebundeld in digitaal magazine

Studenten bij het digitale magazine

Op de foto zie je van links naar rechts: Noud Heijnen, Nathalie Huijerjans, Lin Greefkens, Rein Vos en Naomi van Gennip. Deze studenten Digital publishing maakte het magazine ‘Eindhoven bevrijd, oud vertelt en jong geeft door’. 

Eindhoven viert dit jaar 75 jaar bevrijding. In het kader van ‘Oud vertelt, jong geeft het door’ verzamelde de bibliotheek verhalen van getuigen vertelt door basisschoolkinderen. De verhalen, foto’s en tekeningen werden door Rein Vos, student Digital publishing, samen met vijf medestudenten in een digitaal jasje gestoken. Het resultaat is een digitaal magazine dat op 18 september, de dag van de Eindhovense bevrijding, in de Bibliotheek gepresenteerd werd aan burgemeester John Jorritsma.

Rein: “oudere mensen die getuigen waren van de Tweede wereldoorlog gingen op bezoek bij basisscholen. Ze vertelden in de klas hun verhaal. De kinderen vertaalden dit verhaal in hun eigen taal en maakten er tekeningen bij. Die tekeningen en verhalen kregen een plekje in het digitale magazine. Waar wij de vormgeving voor bedachten.” Het ontwerp mochten ze zelf bepalen. “We startten met drie pagina’s en op basis daarvan werd een keuze gemaakt.” Zijn ontwerp werd uitgekozen en dat werkte Rein uit samen met vijf medestudenten Noud, Nathalie, Lin, Naomi en Zoë Moon.

Fotolijstjes

De basis van zijn ontwerp zijn fotolijstjes en illustraties. “Mijn vader ging meteen naar zolder toen ik vertelde over dit project. Daar haalde hij een doos met materiaal uit de oorlog. Dat waren bonnen en oude foto’s die hij gekregen heeft. De sfeer van deze foto’s en de lijstjes die er omheen zaten, zie je terug in mijn vormgeving.”

Skyline

In het digitale magazine is er per basisschool een verslag met teksten en tekeningen van de kinderen. De derdejaars student koos ervoor om deze pagina’s aan te kleden met illustraties. Hij vertaalde het ooggetuigenverhaal naar een soort ‘skyline’.  Een digitaal magazine vraagt om een ander ontwerp dan een geprinte versie. “Je moet rekening houden met de grootte van de tekst. En je wilt dat lezers er digitaal goed doorheen kunnen bladeren. Mijn docenten Ruud en Roy hebben goed meegekeken. Daarnaast hebben we met ons groepje veel uitgeprobeerd.”

Onder de indruk

Femke Sue van Bragt, medewerker evenementen en communicatie bij de Bibliotheek Eindhoven, is erg te spreken over de vormgeving van het digitale magazine. De samenwerking met de SintLucas-studenten verliep volgens haar heel goed. “Ze waren goed bereikbaar, enthousiast en professioneel. Ik was onder de indruk van hun werkhouding.” Volgens Rein pakte zijn groepje de opdracht ook serieus op: “we hebben veel werk verzet. Het is mooi om te zien hoe je anderen blij kunt maken met jouw kennis over vormgeving. Het is leuk om feedback te krijgen en te horen hoe anderen tegen jouw werk aan kijken. Normaal laat alleen de docent en je medestudenten weten wat ze er van vinden.”

Lesmateriaal

De bibliotheek koos voor een digitaal magazine omdat de verhalen zo makkelijk toegankelijk zijn voor een groter publiek. “Eindhoven is de stad van techniek dus daarom hielden we het digitaal. We hopen dat het magazine in de toekomst door de deelnemende scholen, maar ook andere, als lesmateriaal gebruikt gaat worden.” Vanuit andere delen van het land is al belangstelling voor het format ‘Oud vertelt, jong geeft door’.  “Je maakt kinderen enthousiast en bewust van wat er in hun stad is gebeurd. En je brengt daarmee verschillende generaties samen.” Ze ziet hiervoor een belangrijke rol voor de bibliotheek weggelegd. “Wij vormen een ontmoetingsplek voor de stad. Dus zo’n project past daar goed bij. We kunnen dat uiteraard niet alleen, vandaar dat we altijd op zoek zijn naar samenwerkingspartners.”

Blader hieronder zelf door het digitale magazine: