SintLucas Samenwerking

“Door dit project kwam ik dichtbij de game-industrie"

Maskers

Tijdens je studie Game art en animatie (nu Digital design & motion) meewerken aan een echt gameproject. Hoe gaaf is dat! Feline Vermunt, vierdejaars student Game art en animatie, werkte tien weken aan een echte game samen met Max van Diepen, Joey Vogelzangs en Joe Hooijmaijers. Drie studenten van de opleiding ICT & Media Design met een specialisatie in Game Design van Fontys Hogescholen. Studenten van de Metal Factory van Summa College kregen de taak de muziek voor de game te maken.

De opdracht

Max: “Tijdens onze stage zijn wij bezig geweest met het oprichten van een eigen bedrijf genaamd Starfisher Studios voor het ontwerpen van games. Wij richten ons vooral op het design en de development van de game en we missen wat skills op het gebied van game art en muziek. Via onze docenten kwamen we in contact met een docent van SintLucas en het leek ons en SintLucas een goed idee om op het gebied van design en development samen te werken om ons gebrek aan art op te lossen. Hiermee creëerden we ook een mooie opdracht voor de studenten van SintLucas. Op het gebied van muziek hebben we samengewerkt met Marjolein Houkes van de opleiding Metal Factory van Summa College.”

Joey: “Om studenten precies uit te leggen wat de opdracht inhield hebben we een art-pitch gehouden. Dit is een soort briefing. Hierin hebben we ook meer uitleg gegeven over onze game. De game haalt inspiratie uit Afrikaanse culturen, met name Xhosa. De opdracht voor de gamestudenten van SintLucas was om een design voor een karakter in de game te maken, het karakter te animeren, verschillende maskers voor het karakter te ontwerpen en om de schermen van het spel in te richten. Vooraf hadden we bepaalde designregels opgesteld, zodat studenten wisten binnen welke stijl zij een ontwerp mochten maken. Studenten van de Metal Factory kregen de taak de muziek voor de game te maken.

Ontwerpen van karakters

Na de art-pitch was het voor Feline en haar team tijd om echt aan de slag te gaan. Feline: “Wij zijn eerst begonnen met het ontwerpen van een karakter voor de game. Om tot een ontwerp te komen zijn we gestart met het maken van een moodboard. We hebben inspiratie opgedaan door verschillende afbeeldingen te zoeken die aansloten Afrikaanse stijl. Vanuit daar ben ik schetsen gaan maken. Tijdens het maken van de schetsen heb ik mij gefocust op het silhouet van het karakter. Daarna heb ik het ontwerp verder uitgewerkt en heb ik de juiste kleuren erbij gezocht.”

De soundtracks

Marjolein ging aan de slag met de muziek van de game en heeft de original soundtracks (achtergrondmuziek) gemaakt. Marjolein: “Ik heb in het begin veel research gedaan. Het team van Starfisher Studios had een paar richtlijnen opgesteld wat betreft de muziek. Het was bijvoorbeeld erg belangrijk dat er Afrikaanse percussie in de muziek terugkwam. Ik wist helemaal niks over Afrikaanse percussie dus ik ben op onderzoek uitgegaan en ik heb veel filmpjes over dit onderwerp bekeken. Daarna ben ik aan de slag gegaan met de verschillende sounds die ik tot mijn beschikking had. Ik ging aan de slag met de verschillende sounds om tot een soundtrack te komen. Het is mij, na wat struggels, gelukt om een soundtrack van zes minuten te maken die het team kon gebruiken voor de game. Ik ben heel dankbaar dat ik aan dit project mee mocht doen en ik heb heel veel geleerd over een nieuw muziekgenre. Beluister hier de soundtracks op Behance (online creatief platform)

Samenwerken op afstand

Max: “De samenwerking onderling ging eigenlijk heel erg goed. Tussentijds hebben we feedback gegeven op de ontwerpen van Feline en haar team en de sounds van Marjolein. Ook hadden we contact via een online groep omdat nu, in tijden van corona, fysiek afspreken lastig is. Ondanks dat hebben we tijdens dit proces veel van elkaar geleerd.”

Ook Marjolein is tevreden over de online samenwerking: “Het contact verliep over het algemeen online via Discord (online platform voor gamers). Max, Joey en Joe waren de hele tijd online om ons feedback te geven op de soundtracks.”

Een groot avontuur

De Fontysstudenten zijn nu bezig met de laatste implementaties. Het doel is om de game over ongeveer een jaar af te ronden. Dan is het team in totaal twee jaar bezig geweest met dit project. Ook voor Feline en haar team was dit project een groot avontuur. Feline: “Ik vond dit echt een hele gave opdracht om te doen en ik wil zelf later ook heel graag richting de game industrie. Dit project was echt een mooie kans om tijdens mijn schooltijd zo dichtbij de industrie te komen. In de tien weken die we voor dit project hadden heb ik enorm veel geleerd. Het was voor mij namelijk ook de eerste keer dat ik echt een karakter heb mogen animeren en riggen (botten in het karakter plaatsen). Het was een superleuk project.” Ook Marjolein vond het een gaaf project: “Ik vind het erg leuk dat Max, Joey en Joe aangaven dat ze ook veel van mijn muzikale visie hebben geleerd. Het was een mooi project waarin we in de toekomst misschien nog verder samen kunnen optrekken.”

Bekijk hier het project op Behance (online creatief platform)