Opleiding Allround mediamaker

"De boodschap mocht best heftig zijn, anders komt het niet over"

De poster van KWF waar Jessy met haar moeder en broer opstaat

Jessy Matheussen, derdejaars student Allround mediamaker (voorheen Digital Publishing), bedacht samen met acht medestudenten een campagne voor KWF Kankerbestrijding Eindhoven. Het doel van de campagne is om jonge nieuwe vrijwilligers te werven. Ze ontwierpen posters en maakten de vormgeving voor social mediaberichten. 

Hoe hebben jullie deze opdracht aangepakt?
“We zijn gestart met veldonderzoek. In groepjes gingen we klassen langs en stelden we vragen aan medestudenten. We vroegen ze onder andere of ze iemand kenden met kanker en of ze weleens vrijwilligerswerk hadden gedaan. De reacties waren heel divers. Bij een van de klassen waren studenten er niet van overtuigd dat vrijwilligerswerk nodig is. Toen we doorvroegen en aangaven wat ze zouden doen als een familielid ziek zou worden door kanker, gingen ze wel nadenken. Met deze info op zak, besloten we dat de boodschap op de posters en in de social mediaposts best heftig mocht zijn. Dat de tekst mensen tot nadenken moest aanzetten. Anders komt de boodschap niet over.”

Wat hebben jullie gemaakt?
“We hebben vier posters ontworpen waarop portretten staan van mensen die kanker hebben gehad en zijn genezen. We hebben ze samen met een familielid in beeld gebracht. Ik sta er zelf ook bij. Samen met mijn broer en moeder, die huidkanker heeft gehad. Dat was best lastig. Want ik wilde hen niet teveel onder druk zetten. Maar ik wilde wel dat de opdracht goed zou uitpakken.”

Hoe was het om voor een klant te werken?
“Het was voor mij de eerste keer dat ik zo’n intensief contact had met een klant. Je pakt het serieus aan, want je wilt het goed doen voor de opdrachtgever.”

Wat wil je na deze opleiding gaan doen?
“Ik hoop dat ik in de toekomst nog vaker dit soort opdrachten mag uitvoeren. Na deze opleiding wil ik binnen SintLucas doorstromen naar de niveau-4 opleiding Crossmedia vormgeving. Daar ben je meer bezig met het bedenken van concepten en dat ligt mij wel.”

Het KWF Eindhoven was positief over de insteek van de campagne die de studenten bedacht hadden. Arjan van Vuuren namens het bestuur: “we waren aangenaam verrast. Door de kwaliteit en het enthousiasme van de studenten. Ze gingen er volle bak in en regelden veel zelf. Het was fijn dat Jessy zelf al mensen had gevraagd om voor de campagne op de foto te gaan.” Volgens Arjan verliep de communicatie met de studenten heel vlot. “Ik ben zelf ook nog student en van ongeveer dezelfde leeftijd als de SintLucas-studenten. Je appt elkaar wat makkelijker. Dat zorgt ervoor dat de sfeer informeler is.”