Afstudeeropdracht Crossmedia vormgeving

Afstudeeropdracht Crossmedia vormgeving voor Buro Kade

Door de coronacrisis zat een aantal studenten Crossmedia vormgeving zonder afstudeeropdracht. Kirsti Pol gaf hen namens Buro Kade een alternatieve opdracht. Het ontwerpbureau uit ’s-Hertogenbosch is een van de voorlopers op het gebied van circulair bouwen. De eindexamenkandidaten bedachten een aantal on- en offline media-uitingen om het thema beter op de kaart te zetten.

Boeken

Bij circulair bouwen is het uitgangspunt dat je bij het ontwerpen van een gebouw rekening houdt met de duurzaamheid en hergebruik van bouwmaterialen. Een onderwerp waar student Mylan Meijs nog weinig van af wist. “De online uitleg en briefing van Kirsti waren heel duidelijk, maar voor verder onderzoek kocht ik in de kringloopwinkel onder andere boeken over architectuur en een veldgids voor paddenstoelen. Ik kan online van alles opzoeken, maar dan staat het vervolgens op mijn computer en vergeet ik ernaar te kijken. Een boek pak je er makkelijker bij.”

Mylan Meijs

Verrast

De briefing, tussentijdse feedbackronde en de eindpresentatie gebeurden allemaal online. Voor Kirsti wel even wennen. “Bij een online presentatie mis je het echte contact. Je voelt niet bij iedereen alles aan, omdat je net een blik mist. Of die verkeerd interpreteert.” Ze is verrast door de ideeën en ontwerpen waar de studenten mee kwamen. Het werk van studenten Mylan Meijs en Rozemarijn van Soest werd door haar goed ontvangen. “Ik ben er enthousiast over en ga het zeker gebruiken. Deze studenten zijn buiten de gebaande paden getreden. Ze waren in staat om hun eigen draai aan het onderwerp te geven.” Voor Mylan was dat de meerwaarde van deze alternatieve opdracht. “Bij mijn stage kreeg ik ook dit soort opdrachten, maar dan zat ik vast aan de stijl van het bedrijf of de klant. Nu kon ik meer mijn gang gaan. Dat is ook het belangrijkste dat ik ervan heb geleerd. Dat ik meer mijn eigen ding moet laten zien. Eerder paste ik me teveel aan.” Ook hij vond het best lastig om alleen online contact te hebben met de klant. “Je kunt minder makkelijk lezen wat ze er van vinden. Het is wat neutraler.”

Kirsti Pol
“Studenten hebben eigen draai aan het onderwerp gegeven”

Tangram

Rozemarijn ging met plezier aan de slag met de opdracht. “Ik ben zelf veel bezig met het milieu, duurzaamheid en recyclen, en architectuur heeft ook mijn interesse.” De studente koos ervoor om haar vormgeving te gebruiken om het ingewikkelde onderwerp op een laagdrempelige manier uit te leggen. Als uitgangspunt nam ze het tangram. Een Chinese puzzel die bestaat uit zeven houten blokjes. “Met dezelfde zeven bouwstenen kun je verschillende dingen realiseren. Ik vond het gewaagd om hiervoor te kiezen, maar uiteindelijk was Kirsti heel enthousiast. Het is vet dat het bedrijf mijn ontwerp gaat gebruiken!”

Rozemarijn van Soest

Drempel over

Docent Jan Janssen is trots op de ontwikkeling die zijn studenten hebben doorgemaakt. “Ze zijn erin geslaagd om de klant mee te nemen in hun ontwerpproces. Dat is stuk moeilijker als je dat online moet doen. Om contact met de klant te krijgen, moesten sommigen wel een drempel over. Waren de eerste online gesprekken nog formeel, uiteindelijk is dat er vanaf en lijkt het op een gewoon gesprek.” Door deze alternatieve opdracht hebben de studenten Crossmedia vormgeving geen vertraging opgelopen tijdens hun studie. “Kirsti was een goeie opdrachtgever. Fijn dat ze zo welwillend en flexibel was. We hebben met haar hulp de studenten erdoorheen geholpen.”

Jan Janssen